۱۳۸۹ بهمن ۱۰, یکشنبه

استرس باعث افزايش موهاي زائد بدن مي‌شود

عضو هيئت مديره انجمن پوست و مو ايران گفت: مشكلات عصبي از جمله استرس در ايجاد مو‌هاي زائد تأثيرگذار است.
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، حبيب انصارين امروز در دهمين كنگره انجمن پوست و موي ايران كه در سالن همايش‌هاي رازي برگزار شد، افزود: به رشد موهاي تيپ مردانه در زنان كه در نواحي‌ از بدن زنان كه نبايد اين مو‌ها رويش كند، پرمويي گفته مي‌شود.
وي گفت: اين بيماري نسبتاً شايع است و امروزه مسائل هورموني بيشتر موجب به وجود آمدن اين مشكل در زنان شده است. پر مويي زنان ممكن است كه در 11 ناحيه بدن زنان بروز پيدا كند مانند صورت، چانه، وسط سينه، زيرناف و شانه‌ها و 17 درصد زنان در دوران بارداري دچار اين مشكل مي‌شوند.
عضو هيئت مديره انجمن پوست و مو ايران افزود: پرمويي مي‌تواند به دليل كاركرد غده فوق كليوي، تخمدان‌ها، پرولاكتين در هيپوفيز باشد كه در رشد موها تأثيرگذار است.
انصارين گفت: تيغ زدن، بندانداختن، مومك، الكتروليز و ليزرها در كاهش پرمويي مؤثر است. اما اين كارها زمان بر است و مصرف داروها به صورت موضعي مي‌تواند تا 33 درصد پرمويي را در عرض 6 ماه كاهش دهد كه با قطع دارو برگشت پذير است.
عضو هيئت مديره انجمن پوست و مو ايران افزود: براي رشد مرغ‌ها بيشتر آندروژن تزريق مي‌كنند، چون پخته مي‌شوند و هورمون‌ها در مقابل حرارت بسيار حساس هستند، زود از بين مي‌روند. در اين زمينه مقالاتي ارائه شده اما ثابت شده نيست و هيچ تأثيري ندارد.
وي گفت: بروز موهاي زائد در زنان بيشتر به علت ژنتيك و فاميلي است و به سطح هورمون مردانه در زنان مربوط مي‌شود. در افراد چاق تا 80 درصد مشكل پرمويي بروز پيدا مي‌كند كه با رعايت رژيم غذايي مناسب مي‌توان اين موها را كاهش داد.
انصارين افزود: مسائل عصبي نيز در بروز مو‌هاي زائد تأثيرگذار است. استرس‌ها مي‌تواند، موجب شود كه گيرنده‌هاي آندروژن و تغييرات آنها در داخل سلول و ساخته شدن آن در قسمت‌هاي مختلف كه غده آدرنال ايجاد مي‌كند، اين ميزان افزايش پيدا مي‌كند اما آرامش اعصاب مي‌تواند مؤثر باشد.

هیچ نظری موجود نیست: