۱۳۸۹ تیر ۲۱, دوشنبه

خواب

شما صبح‌ها چه‌طور از خواب بيدار مي‌شويد: خسته و ناراحت يا شاد و سرحال؟ از کجا بفهميم خواب‌مان کافي است يا نه؟
به گفته دکتر جويس والزلبن، که تحقيقات مفصلي در خصوص اختلالات خواب داشته است، کمبود خواب مي‌تواند سلامت روان را تحت تأثير قرار بدهد و سبب بسياري از بيماري‌ها از جمله افسردگي شود: «شما همان‌قدر که به رژيم غذايي سالم و روزانه‌تان اهميت مي‌دهيد بايد به وضع خواب‌تان هم رسيدگي کنيد.» او فشارخون بالا، بيماري‌هاي قلبي و ديابت نوع 2 را هم از جمله عوارض کم‌خوابي در افراد مي‌داند و مي‌افزايد: «خواب کافي يعني حداقل 7 تا 8 ساعت خوابيدن در شبانه‌روز که ممکن است اين عدد نسبت به سيستم بدن‌هاي افراد مختلف، يکي دو ساعت متفاوت باشد.» حالا اگر شما نمي‌دانيد که ميزان ساعات خوابي که در شبانه‌روز داريد براي بدن‌تان کافي است يا نه، به اين 5 نشانه کمبود خواب توجه کنيد....
اگر 3 تا از اين 5 نشانه را داشتيد، يعني از کم‌خوابي رنج مي‌بريد و در غير اين صورت، سلامت خواب‌تان مورد تاييد است.
1.قدرت تصميم‌گيري نداريد
دکتر سين دروموند، فلوشيپ اختلالات خواب، مي‌گويد: «وقتي مغز شما خسته باشد، قدرت تصميم‌گيري‌تان در همه امور کم مي‌شود. تصميم‌گيري‌هاي ساده در امور کوچک و پيش پا افتاده برايتان سخت و تصميم‌گيري‌هاي بزرگ و مهم برايتان غيرممکن مي‌گردد.»
ساده‌ترين مثال اينکه وقتي صبح زود براي رفتن به محل کارتان سوار اتوبوس تقريبا خالي مي‌شويد، نمي‌دانيد که دوست داريد کنار پنجره بنشينيد يا نه. آخر اتوبوس را ترجيح مي‌دهيد يا اول آن را.
وقتي به اداره هم مي‌رسيد نمي‌دانيد چاي‌تان را با قند بنوشيد يا با شکلات و مشکلاتي از اين قبيل. اگر کمبود خواب داشته باشيد و با ذهني خسته هم به خريد برويد که بايد بگويم متاسفانه، بازنده از خريد به منزل برخواهيد گشت. يک بازنده خريد کسي است که بعد از خريدش از اجناس خريداري شده رضايت ندارد و وقتي خوب فکر مي‌کند، مي‌بيند که مي‌توانست جنس بهتر و با قيمت به مراتب کمتري تهيه کند.
2.هميشه گرسنه‌ايد
تحقيقات نشان مي‌دهند که کم‌خوابي باعث افت قندخون و در نتيجه کاهش هورمون لپتين در بدن مي‌شود، لپتين، هورموني است که باعث برقراري تعادل در اشتهاي افراد و سرکوب‌ کردن اشتهاي کاذب آنها مي‌شود. بنابراين هرچه‌قدر که ميزان لپتين در بدن کمتر باشد، احساس گرسنگي سريع‌تر به سراغ فرد مي‌آيد و سرکوب کردن اين احساس هم جز با خوردن، ميسر نيست. نتيجه اين پرخوري‌ها هم چيزي نمي‌شود جز اضافه‌وزن و چاقي، بنابراين اگر فکر مي‌کنيد با خوردن سه وعده غذاي اصلي و ميان‌وعده سبک در روز باز هم انرژي لازم براي انجام دادن کارهاي‌تان را نداريد و نياز به غذاي بيشتري براي کسب انرژي داريد، بايد بدانيد که به کمبود خواب مبتلا هستيد.
دکتر ليزا شيوز، عضو انجمن تخصصي خواب آمريکا، معتقد است که افراد کم‌خواب هميشه دنبال خوراکي‌هاي شيرين يا خوراکي‌هاي داراي کربوهيدرات (مثل نان) مي‌گردند تا انرژي تحليل رفته در اثر کمبود خواب‌شان را به وسيله آنها جبران کنند.
3.زياد سرما مي‌خوريد
کمبود خواب باعث ضعف سيستم دفاعي بدن و افزايش خطر ابتلا به بيماري‌هاي عفوني مي‌شود. در طي تحقيقاتي که محققان آمريکايي با تزريق ويروس سرماخوردگي به گروهي از داوطلبان سالم انجام دادند، به اين نتيجه رسيدند که احتمال ابتلا به سرماخوردگي در افرادي که کمتر از 7 ساعت در روز مي‌خوابند سه برابر بيشتر از سايرين است و اين احتمال در افرادي که روزي 8 ساعت يا بيشتر مي‌خوابند، بسيار کم است. همچنين محققان اعلام کردند که تضعيف سيستم ايمني بدن و خطر ابتلا به بيماري‌هاي عفوني در افرادي که کمتر از 4 ساعت در روز مي‌خوابند بسيار بالاتر از افرادي است که بين 5/7 تا 5/8 ساعت، خواب شبانه‌روزي دارند.
4.اشک‌تان زود درمي‌آيد
آيا کوچک‌ترين اتفاق عجيبي اشک‌تان را درمي‌آورد و خودتان هم ديگر از دست گريه و زاري‌تان خسته شده‌ايد و به دنبال راه چاره مي‌گرديد؟ چاره‌تان تنها يک چيز است؛ شب‌ها زودتر بخوابيد! بله، درست خوانديد. تحقيقات نشان مي‌دهند که کمبود خواب، سبب ضعف روحي افراد مي‌شود و همين ضعف روحي است که شما را وادار به گريه کردن در مواجهه با مسايل ساده و روزمره مي‌کند. افراد کم‌خواب وقتي با مشکلي روبه‌رو مي‌شوند به جاي حل کردن آن، مي‌زنند زير گريه و هميشه نيمه خالي ليوان را مي‌بينند. دکتر شيوز مي‌گويد: «اگر شما کمبود خواب داشته باشيد، ممکن است مثل آدم‌هاي افسرده مدام بغض گلو‌ي‌تان را فشار بدهد و وقت و بي‌وقت گريه به سراغ‌تان بيايد.»
5.دست و پا چلفتي هستيد
الان که نشسته‌ايد و مشغول خواندن اين مطلب هستيد که کسي نزديک‌تان نيست و نمي‌تواند ذهن شما را بخواند. پس صادقانه بگوييد که چند بار در روزهاي اخير ليوان چاي از دست‌تان افتاده؟ چند بار پاي‌تان به لبه پله‌ها گير کرده و با سر به زمين پرتاب شده‌ايد؟ يا چند بار سر ناهار يا شام ظرف غذا را روي ميز برگردانده‌ايد؟ اگر بيشتر از 2 بار در روز اين اتفاق‌ها برايتان افتاده بايد بدانيد که مسبب اصلي، کمبود خواب است.
دکتر کلت‌کوشيدا معتقد است که کم‌خوابي باعث کاهش تمرکز افراد مي‌شود و همين کمبود تمرکز است که به آنها اجازه نمي‌دهد تا کارهايشان را به نحو احسن انجام دهند، بنابراين وي به همه افرادي که مشغول کارهاي مهم و خطرناکي مثل تراش‌کاري، رانندگي، پزشکي يا کار با ماشين‌آلات سنگين هستند توصيه مي‌کند که با داشتن خواب کافي در شبانه‌روز، جان خود و ديگران را به خطر نيندازند.

هیچ نظری موجود نیست: