۱۳۸۹ بهمن ۱۴, پنجشنبه

خواص درمانی انجیر

انجیر درختی است با برگ های زرد و پنجه ای به رنگ سبز و خاکستری که بلندی آن تا شش متر می رسد و چون در مقابل سرمای شدید مقاومت ندارد بنابراین در مناطق معتدله و گرمسیر کشت می شود .
درخت انجیر معمولا از سال چهارم شروع به میوه دادن می کند و تا سن بیست سالگی میوه می دهد.
درخت انجیر از زمان های بسیار قدیم وجود داشته و از آن استفاده زیادی می شده است.
شاعران و نویسندگان یونانی مانند هومر، هرودوتوس و افلاطون در نوشته ها و اشعار خود آن را ستوده اند. در اوایل قرن هجدهم، انجیر به وسیله میسیونرهای مذهبی اسپانیایی به کالیفرنیا برده شد و امروزه به مقدار زیاد در این ایالت و ایالات جنوبی آمریکا کشت می شود.
حدود ۸۵ درصد از محصول انجیر به صورت خشک به بازار عرضه می شود زیرا انجیر رسیده زود خراب می شود.
● ترکیبات شیمیایی
انجیر میوه مغذی و خوش طعمی است، دارای مواد قندی، مواد ازته، چربی، مواد معدنی، آمینو اسید، آنزیم های مختلف و کاروتن است. در برگ های آن حدود ۰/۶ درصد مواد تلخی مانند فیکوسین Ficusin و برگاپتین Bergaptene وجود دارد . شیره سفیدی که با شکستن شاخه های درخت انجیر و یا از میوه نارس آن خارج می شود بسیار سمی است و اگر بر روی پوست زده شود سلول ها را از بین برده و می کشد. برگ های انجیر دارای کوسایداروتین Glycosiberutin است.
● خواص داروئی
انجیر از نظر طب قدیم ایران گرم و تر است. انجیر تعرق بدن را زیاد می کند. ادرارآور است. حرارت بدن را کاهش می دهد. چاق کننده است. یبوست را برطرف می کند و یکی از بهترین میوه ها برای تمیز کردن روده بزرگ و رفع یبوست است. جوشانده انجیر خشک درمان کننده التهاب مجاری دستگاه تنفسی، کلیه، ذات الریه، ذات الجنب، سرخک ،مخملک و آبله است. جوشانده غلیظ انجیر خشک برای رفع سرماخوردگی بسیار مفید است. دستگاه هاضمه را تقویت می کند. جوشانده انجیر خشک در شیر برای درمان آنژین ، ورم لثه و ورم مخاط دهان نیز موثر است. یکی از داروهای بسیار موثر برای درمان آرتروز و درد مفاصل، مخلوط شیر بز و انجیر سیاه است. تقویت کننده کبد است. ضد سرطان است. در معالجه بیماریهای پوستی موثر است.
● مضرات
انجیر برای کبدهای ضعیف مناسب نیست و آن هایی که کبد ضعیف دارند باید انجیر را با گردو بخورند. زیاده روی در مصرف انجیر تولید نفخ شکم و اسهال کرده و برای چشم نیز مضر است.

هیچ نظری موجود نیست: