۱۳۸۹ آذر ۳۰, سه‌شنبه

چه نانی بخوريم ؟

غلات به‌عنوان تأمین‌كننده انرژی، دارای قسمتی از پروتئین‌ها و برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری هستند اما مشخص شده مصرف نان‌هایی كه آرد آنها به‌خوبی تخمیر نشده است به‌دلیل وجود ماده‌ای به نام فیتات در پوسته غلات مانع از جذب مواد معدنی به‌خصوص روی و كوتاهی قد می‌شود.
 نان كامل یعنی نانی كه از آرد گندم بدون سبوس‌گیری تهیه شده باشد. ما در كشورمان بخشی از سبوس را می‌گیریم ولی آرد مصرفی در تهیه نان سنگك و بربری نسبت به نان‌هایی كه به غلط نان فانتزی لقب گرفته‌اند سبوس بیشتری دارد.. اگر آرد نانهای فانتزی سبوس دارباشد رنگ تیره‌ای دارند و اغلب روی بسته بندی آنها باید تاریخ تولید و میزان سبوس یا تهیه شده از آرد كامل ذكر شده باشد.
نانی را بخرید كه مشخص باشد كجا تهیه شده و در حقیقت شناسنامه‌دار باشد. نان‌های بی‌هویت در مكان‌هایی تهیه می‌شوند كه از چشم مامورین نظارتی مخفی هستند.
نان تازه داغ است و انباشته شدن نان داغ قبل از سرد شدن، باعث تغییر حالت ظاهری، بیات شدگی زودرس، تسریع در كپك‌زدگی و تشدید ضایعات می‌شود و مصرف آن ممكن است بیماری گوارشی ایجاد كند.بنابراین با جابه‌جاكردن بگذارید نان‌ها كاملا خنك شوند. نانی كه پس از سرد شدن با سفره حمل و نگهداری شود،  مطبوع‌تر و ماندگارتر خواهد بود.
چند نكته مهم:
- از خوردن نان سبوس دار در وعده‌های غذایی خود غافل نشوید. مصرف نان سبوس دار در هر وعده غذایی 30تا40درصد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و گوارشی را كاهش می‌دهد. خوردن نان سبوس دار مانع از جذب سریع قند و چربی در خون می‌شود.
- نان‌های تیره (حاوی سبوس بیشتر) ارزش غذایی بالاتری نسبت به نان‌های سفید و روشن دارند.
- قرار دادن نان در یخچال، بیات شدن نان را تسریع می‌كند.
- از حمل نان در لابه لای ورقه‌های روزنامه خودداری كنید.
- هیچ نوع نانی را داغ در كیسه پلاستیك نگذارید. در مجاورت نان داغ، مواد سمی از پلاستیك به نان منتقل می‌شود

هیچ نظری موجود نیست: